Volkswagen kiedyś

Okazuje się, że obecnie marka Volkswagen ma do zaoferowania wiele ciekawych propozycji samochodów, nowoczesnych, doskonałych technicznie i wyglądających wyjątkowo. To marka, która jest doskonale znana i powszechnie oceniana za bardzo dobrą. Jak to więc wygląda w praktyce i co marka może nam obecnie zaoferować to jedno, ale druga sprawa to również historia tej marki, która na pewno będzie godna poznania, ponieważ to właściwie tak jakbyśmy poznawali coś na kształt historii motoryzacji. Ten producent samochodów zawsze jest w pamięci również polskich kierowców, którzy akurat po tą markę sięgają szczególnie chętnie i powszechnie uważają ją za producenta wiodącego. Zacznijmy jednak od początku i zastanówmy się jak to kiedyś wyglądało, gdy chodzi o markę VW. Co miała do zaoferowania i od czego zaczynała swoją motoryzacyjną przygodę.

 Historia marki Volkswagen

vw_muzeum_10

Marka samochodów, która jest produkowana od 1937 przez niemiecki koncern Volkswagen AG, w dosłownym tłumaczeniu był to samochód ludu I właśnie do takiego profile klientów marka chciała ze swoją ofertą trafić. Początek tej marki na rynku samochodów to rok 1931, gdy firma Zundapp poprowadziła Ferdinanda Prosche o przygotowanie projektu taniego samochodu. Miał być on ukryty pod nazwą Type 12. Projekt ten dalej był również rozwiany ze współpracą z firmą NSU i ostatecznie w ten sposób udało się stworzyć prototyp Type 32. W roku 1933 gdy Prosche spotkał się z Adolfem Hitlerem uzyskał od niego zapewnienie, że chce, by właśnie Porsche było głównym konstruktorem dla ówczesnych Niemiec. Już rok później w kwietniu 1934 roku zaprezentowany został niemieckiemu rządowi legendarny Garbus. Była to idealna odpowiedź na oczekiwania Hitlera, który domagał się taniego a jednocześnie rodzinnego samochodu. W zamyśle Hitler liczył na to, że to samochody będą się stawać powszechnością i dlatego odciąży w ten sposób kolej, która miała na terenie Niemiec coraz mniejszą wydolność i te zmiany były koniecznością. Tak się zaczęło, a dalej powstawały już wyłącznie kolejne prototypy i marka zaczęła się rozwijać.

Początek znanej do dziś marki

Ostatecznie udało się przygotować aż 9 takich modeli. Ostatecznie zatwierdzono do produkcji seryjnej w przyszłej fabryce marki projekt Porsche typ

l-dca4f75e972fa8c31066a31165320cda36d4fbd4

60. To właśnie rok 1938 stał się początkiem seryjnej produkcji w przyszłej fabryce VolkswagenWerk GmbH. W maju 1938 roku w miejscowości Fallersleben na Dolnej Saksoni w ramach uroczystości Państwowej położony został kamień węgielny pod budowę przyszłej fabryki. To właśnie Adolf Hitler ochrzcił markę tytułem niemiecki samochodów ludowy. Oficjalna produkcja KdF-wagena (Kraft durch Freude-wagen) późniejszego Volkswagena w wersji cywilnej rozpoczęła się w lipcu 1941 roku i skończyła się w sierpniu 1944. W tym okresie wykorzystywano oczywiście pracę robotników przymusowych oraz więźniów obozów. W tym okresie pracowano również na kilkoma wersjami nadwoziowymi i udało się wtedy wyprodukować 630 sztuk tego pojazdu. Pozostałe odmiany jakie były przygotowywane to między innymi Schwimmwagen typ 166 – amfibia, Kubelwagen typ 82 – łazik terenowy, oraz wojskowy „garbus” typ 92, 82E i w wersji z napędem 4×4 jako typ 87 to pojazdy, które miały charakter wojskowy i zostały przeznaczone do jazdy dla armii niemieckiej. Cywilne pojazdy po wojnie uznano za prototypy. Mimo tego jednak nie były one różne od tych jakie potem produkowano po wojnie. Powojenna produkcja rozpoczęła się we wrześniu 1945 roku na potrzeby armii brytyjskiej. Pierwotnie fabrykę w pobliżu Fallersleben przeznaczono do likwidacji. Wtedy doszło do oficjalnego powstania marki.

Rozwój produkcji po II Wojnie Światowej

1x

Stopniowo dalej dzięki w miarę odpowiedniej cenie garbusa oraz wprowadzeniu w latach późniejszych również innych modeli takich jak Transporter marka awansowała do grona największych producentów samochodów w Europie. W 1973 roku miała również miejsca premiera Passata, który oczywiście zmienił rynek samochodów. Rok po tym zakończona była produkcja Garbusów w Wolfsburgu, których w sumie powstało aż 12 mln w tej fabryce. Dalej przeniesiono produkcję do Emden i Meksyku. Ostatecznie w 2003 roku produkcja tych pojazdów została zakończona. Za nie pojawił się Golf, który jest prawdziwym kultowym samochodem naszych czasów. Marka rozwinęła się na tyle, że produkowała masę samochodów w różnych typach po zakończeniu wojny a obecnie jest to marka, która ma nam do zaoferowania masę interesujących pojazdów. Nawet najbardziej wymagający klienci będą z nich zadowoleni. Marka była w stanie również przejść inne marki i pod ich auspicjami znajduje się Skoda, Seat czy Audi. Dla Polskich kierowców jest to marka wyjątkowa, która ma do zaoferowania rzeczywiście masę interesujących propozycji. Większość tych aut, które poruszają się po naszych drogach to jednak pojazdy używane.